گسکت اسپیرال وُند

گسکت های اسپیرال وند

ساختار:

گسکت های اسپیرال وند ایده آل ترین نوع گسکت در بین واشرهای نیمه فلزی هستند. این گسکتها از ورق های نازک فلزی v شکل (استریپ) که فیلر درونی آن غیر فلزی بوده و به صورت مارپیچ (اسپیرال) انحنا داده شده (هر دو طرف آن جوش داده شده)، ساخته شده است. این نوع گسکت ساختار خاصی دارد که شامل فلزی ارتجاعی و فیلر منعطف می باشد و عملکرد آب بندی آن در سطح بسیار بالا و مطلوبی قرار دارد و از ویژگی های زیر برخوردار است:

◀ قابل استفاده در فشار و دمای بالا

◀ سازگاری اتوماتیک مطلوب در برابر تغییرات در شرایط عملیاتی مانند فشار، دما و لرزش

◀ خاصیت آب بندی مطلوب به لحاظ ابعادی

◀ خاصیت آب بندی مطلوب برای سطوح فلنجی نامسطح

◀ امکان ساخت در ابعاد مختلف شامل شکلهای دایر ه وار و بیضی شکل

◀ امکان ساخت گسکتها با استفاده از هوپ (استریپ) و فیلر برای تحقق شرایط عملیاتی خاص

از این گسکت می توان به عنوان المان آب بندی استاتیک ولو، پمپ، مبدل حرارتی، برج خنک کننده، منهو لهای فلنجی و غیره استفاده کرد. همچنین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه های صنعتی، نیروگاهی، متالورژی، ساخت کشتی، پزشکی و غیره بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. گسکت های اسپیرال وند را می توان با یک یا چند پارتیشن فلزی دو جداره به شکلهای مختلف تولید نمود. میله های فلزی دو جداره جوشی بوده و از همان متریال اسپرال های مارپیچ (استریپ و فیلر) ساخته شده اند. ضخامت های استاندارد برای این نوع از واشرها شامل ۳٫۲ ، ۴٫۵ ، ۶٫۴ و ۷٫۲ میلی متر می شود.

 

 

انواع گسكت هاي اسپيرال وند بر اساس رينگ داخل و خارج

1. گسكت اسپيرال وند بدون رينگ Spiral wound Gasket Element only

2. گسكت اسپيرال وند با رينگ داخل Spiral wound Gasket with inner ring

3. گسكت اسپيرال وند با رينگ خارج Spiral wound Gasket with outer ring

 

گسکت اسپیرال وند , Spiral Wound Gasket

نکات کلیدی درباره گسکت

 

نحوه قراردهی گسکت:

در يك اتصال فلنجي، كليه اجزاء بايد بصورت كاملاً صحيح قطعه آب بند را در بر بگيرند. در بيشتر موارد بروز نشتي، عدم بكارگيري صحيح همين نكته مي باشد. 
 

علائم خرابی مشاهده شده روی گسکت و علل بروز راه حل پیشنهادی

علائم مشاهده شده بر روي گسكت علت بروز نشتي راه حل پيشنهادي
گسكت دچار خوردگي شديد شده است جنس گسكت متناسب با شرايط كاري آن نيست جنسي كه مقاومت بهتري در برابر عوامل خورنده داشته باشد انتخاب نماييد
گسكت اكسترود شده است گسكت متناسب با فشار كاري سيستم انتخاب نگرديده است. جنسي كه داراي تحمل بيشتري (چگالي بالاتر) باشد جايگزين نماييد.
گسكت مچاله شده است گسكت متناسب با فشار كاري سيستم انتخاب نگرديده است. جنسي كه داراي تحمل فشار بيشتري باشد جايگزين نماييد. از رينگ هاي تقويت كننده استفاده نماييد .يا شرايط فلنج را بررسي كنيد
گسكت به دليل درست قرار نگرفتن بر روي سطح برجسته فلنچ دچار آسيب شده است نصب نادرست گسكت در سطح برجسته فلنج ابعاد گسكت را بررسي نماييد .گسكت بايد كاملاً دقيق در محل سطح برجسته فلنج قرار گيرد تا كاملا سطوح بين دو اتصال را آب-بندي نمايد
علائم فشردگي بر روي گسكت مشاهده نمي گردد انتخاب نا صحيح جنس گسكت با توجه به نوع فلنج از مواد نرم تر يا ضخامت كمتر استفاده نماييد. سطح گسكت را كاهش دهيد تا فشار سفت كردن پيچ ها كمتر شود.
ضخامت گسكت در محيط خارجي بيش از ضخامت آن در محيط داخلي است نمايانگر چرخش يا خميدگي فلنج مي باشد. ابعاد گسكت را طوري تغيير دهيد تا گسكت در فاصله كمي از پيچ ها قرار گيرد. فلنچ را تقويت نموده و يا سطح گسكت را كاهش دهيد.
گسكت در جهت محيطي به صورت يكسان فشرده نشده است روش سفت كردن پيچ ها صحيح نمي باشد. از روش ستاره اي براي محكم كردن پيچ ها استفاده نماييد.
ضخامت گسكت در جهت محيطي به صورت تناوبي متغير مي باشد نمايانگر تابيدگي فلنج است. فلنج را تقويت نماييد يا تعداد پيچ ها را افزايش دهيد تا فشار پيچ ها بهتر توزيع گردد. در صورت تاب خوردن فلنج آن را تعويض يا ماشين كاري نماييد.

 

انتخاب گسکت مناسب:

انتخاب Gasket مناسب جهت كاربردهاي ويژه كار نسبتاً سختي مي باشد. در انتخاب يك Gasket موارد ذيل بايد در نظر گرفته شود:

1- مقدار دمايي كه Gasket بايد در آن دما كار كند.

2- نوع سيالي كه قرار است از داخل خط عبور نمايد.

3- مقدار فشاري كه گسكت بايد در آن فشار كار كند.

4- نوع فلنج و تعداد پيچ هايي كه قرار است فلنج ها را به هم متصل سازد.

5- تعداد دفعات استفاده از گسكت

6- قيمت و موجودي گسكت


 

مواردی که باعث از بین رفتن گسکت می گردد:

:: وجود ارتعاشات در سيستم

:: وجود ضربه قوچي در سيستم

:: قرارگيري نامناسب گسكت

:: در مسير گرمايش قرار گرفتن

:: خزش گسكت (تغيير شكل تدريجي و كند آن تحت تاثير نيروي ثابت با تنش مداوم)

:: فشار غير يكنواخت از طرف فلنج هاي نگهدارنده گسكت

:: پائين بودن قدرت تحمل گسكت

:: پائين بودن قدرت استحكام پيچ ها

 

 

 

123movies