گسکت جکت دار

گسکت جکت دار

گسکت های دبل جکت یکی از پرکاربردترین گسکت های نیمه فلزی بوده که به دلیل استحکام مواد فلزی و قابلیت فشردگی فیلر غیر فلزی در ساختمان انواع دستگاه ها به کار می روند . گسکت های متال جکت در جایی که سطوح آب بندی باریک و دما بیش از C°550 است تجهیز آب بندی مقرون به صرفه ای بوده و می توانند به شکل های گوناگون تولید شوند . این گسکت ها از دو بخش میانی (Filler) و بخش کاور (Jacket Metal) تشکیل شده است. متریال هائی که در ساخت فیلر مورد استفاده قرار می گیرند، شامل انواع نان آزبست، گرافیت، تفلون و میکا می باشند. همچنین در بخش Jacket Metal فلزاتی همانند: آهن نرم (حلب)، انواع استیل ، برنج و مس مورد استفاده قرار می گیرند . 
این نوع گسکت ها بدون پارتیشن و یا دارای پارتیشن بصورت جوشی و یا یک تکه قابل ساخت می باشند که شامل تک یا دبل جکت، شیاردار و ساده می شوند . 
گسکت با پوشش دو لایه

این گسکت ها از پرکاربردترین گسکت با پوشش فلزی هستند که آنها را به انتخابی خوب برای اب بندی مبدل های حرارتی تبدیل می کند. از آنجایی که این گسکت ها به صورت سفارشی تولید می شوند امکان ساخت در اندازه ها و شکل های مختلف بدون محدودیت در جنس فراهم است . همچنین این نوع از گسکت ها در فلنج های استاندارد در شرایط عدم نیاز به تعمیرات دوره ای به کار برده می شوند . 
گسکت با پوشش دو لایه شیار دار

این گسکت ها نوع پیشرفته گسکت متال جکت ساده هستند که با شیار هایی خود یک سطح اب بندی متفاوت را فراهم می کند. از مزایای این گست میتوان به کاهش سطح تماس گسکت با سطح اببندی و همچنین فشردگی در شرایط تحت فشار اشاره نمود . گسکت شیاردار به آببندی -----
گسکت با پوشش تک لایه

اکثر موارد به کار گیری این دسته از گسکت در ضخامت های "4/1 و کمتر می باشد . این گسکت ها بیشتر در ابزار های پنوماتیکی و موتور ها مورد استفاده قرار می گیرند . در جایی که با محدودیت فضا و سطح نشیمنگاه باریک و نیروی ---- کم مجاز مواجه هستیم این نوع گسکت خواص آببندی تاثیرگذاری از خود نشان می دهد . 
گسکت با پوشش لبه برگردانده شده

 .

انتخاب گسکت مناسب:

انتخاب Gasket مناسب جهت كاربردهاي ويژه كار نسبتاً سختي مي باشد. در انتخاب يك Gasket موارد ذيل بايد در نظر گرفته شود:

1- مقدار دمايي كه Gasket بايد در آن دما كار كند.

2- نوع سيالي كه قرار است از داخل خط عبور نمايد.

3- مقدار فشاري كه گسكت بايد در آن فشار كار كند.

4- نوع فلنج و تعداد پيچ هايي كه قرار است فلنج ها را به هم متصل سازد.

5- تعداد دفعات استفاده از گسكت

6- قيمت و موجودي گسكت



مواردی که باعث از بین رفتن گسکت می گردد:

:: وجود ارتعاشات در سيستم

:: وجود ضربه قوچي در سيستم

:: قرارگيري نامناسب گسكت

:: در مسير گرمايش قرار گرفتن

:: خزش گسكت (تغيير شكل تدريجي و كند آن تحت تاثير نيروي ثابت با تنش مداوم)

:: فشار غير يكنواخت از طرف فلنج هاي نگهدارنده گسكت

:: پائين بودن قدرت تحمل گسكت

:: پائين بودن قدرت استحكام پيچ ها

123movies